Reforma economică cardinală – primul pas spre asigurarea dezvoltării la nivel local
(версия на русском)
Octavian Zelinski
Acesta a fost motto-ul care a reunit sîmbătă, 19 martie, reprezentanţii organizaţiei obşteşti „Casa Noastră Anenii Noi” şi Alianţei Asociaţiilor de Business pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului din Republica Moldova (Chişinău)
în cadrul unei mese rotunde dedicate problemelor cu care se confruntă
administraţiilor locale şi căilor practice de soluţionare a acestor
probleme.
Conform dlui Sergiu
Coropceanu, preşedinte al Alianţei, principala problemă a administraţiei
locale şi bariera cea mai importantă în vederea asigurării unei
dezvoltări durabile este lipsa mijloacelor financiare în bugetele
locale. Acest fapt se explică în primul rînd prin lipsa unei reale
autonomii financiare a administraţiilor locale faţă de bugetul de stat,
dar şi prin lipsa oricărei forme de dezvoltare economică în satele şi
orăşelele ţării. Astfel, cu excepţia Chişinăului şi Bălţilor, primăriile
celorlalte localităţi ale ţării sunt lipsite în totalitate de mijloace
financiare necesare construcţiilor capitale, reparaţiei şi menţinerii
infrastructurii, implementării de proiecte sociale, etc. Situaţia e
deosebit de gravă la sate, unde, în 90% dintre cazuri, nici nu există
agenţi economici (or, cele cîteva magazine-baruri şi cei 2-3 lideri pot
fi numiţi cu greu „agenţi economici” în sensul deplin al cuvîntului).
Ce la rămîne
primarilor de făcut? Să se căciulească în faţa partidelor (sau
partidului) de guvernare, pentru a primi banii de care au nevoie, adesea
– contrar propriilor opinii şi opiniilor sătenilor.
Există o singură
soluţie – reforma economică cardinală în satele şi orăşelele ţării,
aplicînd metode adesea neordinare. Neordinare, însă, doar pentru noi,
deoarece modelul economic la care ne vom referi mai jos a dat deja
succese în ţările Europei.
Ne referim la
strategia de dezvoltare a agriculturii, deoarece anume aceasta este
principala (dacă nu singura) ramură în satele şi raioanele republicii.
Paradigma acestei
strategii se bazează pe parteneriatul economic reciproc avantajos între
administraţiile locale şi fermieri (deţinători de cote, lideri,
proprietari ai suprafeţelor agricole mari).
În esenţă, ideea e
foarte simplă: practic în fiecare localitate există cîte o întreprindere
municipală (ÎM), specializată în oferirea de servicii către populaţie
(în cazul în care o asemenea întreprindere nu există, ea urmează să fie
creată). Respectiva ÎM creează, împreună cu fermierii, o Întreprindere
Agricolă (ÎA), sub formă de SA, SRL, etc. Cota-parte a administraţiei
locale în capitalul ÎA va reprezenta (prin intermediul ÎM) cca. 20-30%
(din contul tehnicii, construcţiilor, echipamentelor de care dispune
ÎM). Fermierii, la rîndul lor, vor deţine 70-80%, aportul lor fiind
reprezentat, în linii mari, de cotele de teren. Procentul individual al
fiecărui fermier va fi determinat în dependenţă de bonitatea solului.
Menţionăm că procentele respective sunt convenţionale, ele vor varia de
la caz la caz.
Ulterior, aceste ÎA
vor forma, la nivel raional, nişte Consorţiuri Agricole (CA), unde cota
ÎA va constitui nu mai puţin de 80%, iar restul de 20% îl vor deţine
partenerii externi ai proiectului, care şi-au exprimat acordul de a
sprijini proiectul dat şi cu care Alianţa a semnat deja acorduri de
colaborare.
Ne referim la
asociaţia italiană a fermierilor APIEXPORT (care uneşte circa 50 de mii
de întreprinderi agricole în nordul Italiei) şi guvernul Chinei. Aportul
partenerilor externi e esenţial:
APIEXPORT furnizează
în avans fermierilor material semincer modern, îngrăşăminte, tehnologii,
iar guvernul Chinei (prin intermediul agenţiilor şi companiilor
specializate) – mijloace circulante, tehnică agricolă şi minifabrici de
prelucrare a producţiei agricole la nivel raional. E foarte important să
ţinem seama că partenerii externi ai proiectului sunt interesaţi anume
în producţia agroalimentară finită, şi nu în achiziţionarea de materie
primă agricolă.
Astfel, la nivel de
ÎA, ţăranii vor beneficia de locuri de muncă garantate şi salarii demne,
iar acei dintre ei care nu vor dori sau nu vor putea să lucreze – de
dividende corecte din contul cotei lor părţi în capitalul ÎA.
Acest fapt va deveni
posibil, în primul rînd, reieşind din asigurarea de către partenerii
externi a PIEŢEI DE DESFACERE GARANTATE pentru totalitatea producţiei
finite fabricate (conserve, sucuri, fructe şi legume congelate, etc.).
Revenind la problema
iniţială (a asigurării dezvoltării durabile la nivel local şi asigurării
independenţei financiare a administraţiilor locale), la sfîrşitul
fiecărui sezon, întreprinderile municipale îşi vor primi dividendele din
contul participării lor în capitalul ÎA, iar primăriile, comunităţile
per ansamblu, vor dispune de resursele financiare de care au nevoie.
Fantastic - aţi putea zice! Şi dacă ne gîndim mai bine? Unora le-a reuşit acest lucru!
|