Pentru voi, scumpe doamne!
O. Zelinski Programul
„Mărţişorului” în raion a continuat şi săptămîna curentă, prin
manifestaţii culturale şi concerte deosebite, organizate de secţia
cultură şi structurile subordonate.Luni,
în sala mare a consiliului raional, a avut loc tradiţionala ceremonie
de felicitare a celor mai active femei din raion, prilej cu care a
evoluat şi cunoscutul artist Ian Raiburg. Concursul raional pentru
fetiţe „Miss Smărăndiţa - 2012” a reunit marţi cele mai ingenioase
fetiţe, care s-au întrecut în cunoaşterea creaţiei lui Ion Creangă, dar
şi în probe de cultură şi ingeniozitate. Miercuri, în incinta casei
raionale de cultură a avut loc concertul festiv „FEMEIA - începutul
Universului din noi”, cu participarea ansamblului de dans popular
„Strămoşeasca”, a artiştilor amatori din raion şi a artiştilor Ian
Raiburg şi Olga Ciolacu.
„A fost război,
acum 20 ani...”
Graţie
autorităţilor locale, voluntarii din Gura Bîcului au primit 2 distincţii
Tatiana Lapicus,
şefa Muzeului de Istorie şi Etnografie din s. Gura Bîcului
La 2 martie în
satul Gura Bîcului au avut loc manifestări dedicate comemorării a 20 ani de la
începutul conflictului armat pentru apărarea integrităţii şi independenţei Republicii
Moldova din 1992.
Muzeul de Istorie
şi Etnografie a organizat acţiuni de comemorare a tragicelor evenimente de acum
20 ani de la Nistru
prin inaugurarea unei expoziţii
temporare cu genericul „Transnistria – lacrimi şi durere
(1991-1992)”, unde au fost expuse piese muzeale: fragmente de arme de foc şi
muniţii adunate de pe cîmpul de luptă, obiecte
personale ale voluntarilor, imagini
fotografice ce prezintă adevărurile de la Nistru şi din care desprindem realitatea cruntă a războiului.
Această expoziţie
a fost concepută ca un omagiu adus tuturor participanţilor la acţiunile de
luptă pentru apărarea integrităţii şi independenţei Republicii Moldova şi, în
primul rând, a celor ce şi-au sacrificat viaţa pe altarul libertăţii Patriei.
La eveniment au participat voluntarii
luptelor din 1992, care au retrăit momentele de pe front prin imagini şi prin depănarea amintirilor de pe cîmpul de
luoptă şi reprezentanţi ai APL Gura Bîcului în frunte cu primarul, Ion Lapicus,
care le-a înmînat voluntarilor medalia comemorativă. Din surse financiare proprii
Consiliul local împreună cu primăria au confecţionat insigna de participant la
conflictul de pe Nistru 1991-1992, astfel că voluntarii din Gura Bîcului au primit
două distincţii. De asemenea, autorităţile locale au organizat o masă de pomenire în memoria
tuturor celor căzuţi în acel tragic război.
Ziua de 2 martie
va aminti tuturor despre cei care şi-au dat viaţa pentru independenţa ţării, dar
şi nouă, cetăţenilor Moldovei, că independenţa şi libertatea costă.
Miting de protest la Anenii Noi O. Zelinski Imagine Ivan Senicovschi
Acţiunile de protest ale opoziţiei parlamentare au ajuns şi
la Anenii Noi.
Mitingul de protest desfăşurat de PCRM sоmbătă, 3 martie, în
piaţa principală a oraşului, a reunit cetăţenii nemulţumiţi de politica
actualei guvernări de la Chişinău: colaboratori ai primăriei şi consiliului
raional, pedagogi, dar şi simpli cetăţeni. Necătînd la vremea rea de afară,
protestatarii au decis să participe la acţiunea de protest pentru a-şi exprima
atitudinea faţă de putere.
În cadrul mitingului au răsunat discursuri împotriva puterii
centrale, care, în opinia participanţilor, este una antipopulară. S-a vorbit,
de asemenea, despre tarifele extrem de înalte la serviciile comunale, despre
reducerea numărului de instituţii şcolare, corupţia care domneşte în societate,
situaţia de criză în agricultură şi economie.
„M-am trezit într-o bună zi şi m-am întrebat care ar fi motivul să mă scol şi să plec la şcoală",
se întreabă Ana Indoitu, elevă din Anenii Noi
În loc de introducere
Hey. Sunt Ana, am 18 ani si scriu. De ce fac
asta? Pentru că vreau să vorbesc, vreau sa fiu
auzită!
Ceea ce
voi încerca să abordez
în articolele mele
va varia de fiecare dată, dar
va fi intersectat de un avînt mereu prezent -
spiritul tînăr.
Despre mine nu va pot spune multe, în timp mă veţi cunoaşte mai bine. Cel mai important (consider eu) este faptul că
port întotdeauna cu mine o oglindă. Nu pentru că mă complexez sau sunt obsedată de imaginea
mea – deloc nu, ci dimpotrivă, pentru că
ceea ce văd, ceea ce observ în jurul meu
are nevoie de o reflectare. Sunt
o fire analitică, critică şi impozant de
directă cu oamenii. Toate aceste
atributive vor domina
în tot ceea ce voi scrie mai departe,
de aceea fii pregătit să citeşti lucruri la care nu te-ai fi aşteptat niciodată să le
vezi în ziar, dar care la sigur le-ai
abordat nu o singură dată. Deci, îmi
pare bine să te cunosc, dragă cititorule. Pe locuri, fii gata! Start!!!
Şcoala premianţilor la Nobel
În una din zilele trecute am văzut o
imagine pe o reţea de socializare care relata următoarea afirmaţie: ”Cursul de
fizică conţine 3000 de definiţii în
Republica Moldova. În Marea Britanie 1800, iar în SUA -800”. Întrebarea paradoxală care urma era: Cîţi premianţi la Nobel în fizică
avem noi?!” Surprinzător sau nu, răspunsul în fapt este pe cît se poate de realist şi trist, şi
nu doar în ceea ce priveşte obiectul fizicii, ci în general –sistemul
educaţional din Republica Moldova.
În fiecare zi orarul unui licean este
foarte "colorat”. Începînd cu matematica, transpirînd undeva jumate de ora la
educaţia fizică, revenind mai apoi, cu "forţe noi” la biologie, istorie şi
geografie. La prima vedere, pare un orar foarte obişnuit şi uşor de realizat, dar
singurul detaliu care se pierde din vedere este anume faptul ca un elev nu
reuşeşte deloc în tot acest răstimp să gîndească. Din reflex, acesta învaţă
"zubrind” şi în fuga timpului dintre lecţii, mai repetă cît e posibil, şi
răspunde tema atunci cînd este întrebat. Iar dacă trece ca prin urechile
acului, şi nu este observat de către profesor, atunci odată cu sunetul care
anunţă sfârşitul lecţiei, zboară toată
informaţia pregătită anterior.
Asta, dacă ar fi să
considerăm toţi elevii venind pregătiti zilnic, dar dacă să privim la lucruri
mai realişti, atunci ştim prea bine că mai mult de 50% din liceenii noştri vin
în calitate de oaspeţi la lecţii. Şi
aici se vede şi mai clar eficienţa educaţiei care o au aceştia. Cu părere de
rău, generaţiile care vin din urmă nu dau semne mai pozitive în această
direcţie – atitudinea elevului faţă de şcoală devine din ce în ce mai negativă.
Odată ce pășește pragul școlii, orice elev are drepturile și obligațiile sale. Politica educațională a statului în ultimii ani a promovat tot mai
mult drepturile elevului (în primul rînd ale copilului), și s-a pus accent pe tot ceea ce se face în școală pentru a "proteja” copilul. Desigur, este foarte
important să se știe
aceste lucruri, doar trăim într-o țară democratică, bazată în primul rind pe respectarea
drepturilor omului. Bine, atunci ce facem cu obligațiile ce le avem la școală? Uităm de ele, așa pur și simplu, pentru că vrasăzică avem drepturi mai înțîi. . . ?! Păi bine, de ce ne plîngem atunci de ineficiența din învățămînt dacă totul începe anume de aici. Odată ce nu se
lucrează din două părți, balanța își pierde din echilibru și implicarea elevilor în propria lor educație se minimalizează.
Este înțeles faptul că actorii principali din tot sistemul de învățămînt sunt elevii şi profesorii. Spectacolul se joacă mai
întîi în școală,
cu toate că sunt implicați și alți actori
secundari ca Direcțiile raionale de învățămînt, Ministerul Educației ș. a. Însă, dacă
nu există un dialog constructiv între primii doi, atunci educația cu toate strategiile de învățămînt stabilite și implementate nu mai are nici un sens. De aceea, mă
adresez către cei ce sunt competenţi: opriți-vă va rog să tot schimbați manualele, strategiile și
tehnicile de predare, conform noilor "reforme” , grăbindu-vă să testaţi în
același timp
eficiența
acestora, cînd ceea pe ce ar trebui să se concentreze este anume dialogul bine
structurat dintre elev-profesor, în care cel mai important – se învaţă!
Am
vorbit de tot ceea ce ne doare în sistemul educaţional, dar asta nu e tot. Există o întrebare şi mai
complexă: Cît de mult ne pregăteşte pe noi şcoala de viaţă? Pentru că cînd
absolvim liceul, cu diploma în mînă „trîmbițăm” în stînga și în dreapta cuvinte de laudă către toți cei ce "ne-au făcut oameni”. Ei bine, apare o altă întrebare: cum vom opera
noi în viaţă cu toate formulele din fizică, ecuaţiile de ordinul patru de la
algebră, trăsăturile pre-romantismului sau clasificarea celenteratelor? Nu
intenţionez să ofensez pe cineva, dar oameni buni, oare asta înseamnă a fi om?!
În primul rînd noi trebuie să ştim a face diferenţa dintre Bine şi Rău, pentru
că de aici se pun pilonii oricărei societăţi. De aici începe cultura, de aici
se constituie valorile, în fond de aici se construieşte viitorul. Aşa ne învăţăm a gîndi, aşa încercăm să nu
devenim o societate-turmă, necunoscătoare de istorie, legi şi inconştientă de
propriul viitor.
Acestea
sunt cîteva dintre semnele de întrebare care mă deranjau înainte de a scrie
acest articol. Poate vă întrebaţi, de ce am fost atît de deranjată? Vă dau răspunsul
tot aici. Oricît de banal ar suna, m-am trezit într-o bună zi şi m-am întrebat
care ar fi motivul să mă scol şi să plec
la şcoală. Sincer, nu am găsit alt motiv decît cel de a-mi revedea dragii colegi de clasa şi prietenii din
Consiliul de Elevi în care activez. La asta se rezuma toată plecarea mea la
şcoală. . . Altceva –nimic. Aveam manualele acasă, şi aşa, lecţiile în care îmi place să mă aprofundez aveau
deja cîteva teme studiate înainte. Nimic
nou! Dar, tot aici imediat au apărut
convingerile: ”Ai nevoie de note. Trebuie sa răspunzi la lecţia x, pentru că
n-ai răspuns încă nimic în trimestrul ăsta, etc. . ” Da, am plecat totuşi la
liceu în acea zi şi aşa plec în fiecare zi.
Dacă ar fi să ignor toate cele enumerate mai sus şi
celelalte mărunţişuri la care asist cum ar fi: scene în care cei favoriţi sunt „mîngîiaţi”, copiază cît
duce trenul, accesele de furie ale profesorilor cînd colegii vin nepregătiţi ş.
a., atunci ar trebui să fiu eleva cea
mai motivată care frecventează cu un entuziasm extrem şcoala viitorilor premianţi la Nobel!
P. S.: Ţin să menţionez că nu am abordat în nici o măsură
şcoala în care învăţ personal. Articolul de
faţă este o relatare subiectivă a situaţiei actuale, care am preluat-o din
doleanţele tinerilor de vîrsta
mea.
Legea voluntariatului va fi implementată
La inițiativa
Ministerului Tineretului şi Sportului, Guvernul Republicii Moldova a adoptat o
hotărîre cu privire la implementarea
Legii volunariatului nr.121 din 18 iunie 2010, prin aprobarea
Regulamentului de aplicare a legii menționate. Implementarea prevederilor din
Regulamentul de aplicare a Legii Voluntariatului nr. 121 din 18 iunie 2010 va
fi asigurată de autorităţile publice centrale şi locale, conform domeniului de
competență, iar controlul asupra executării prezentei hotărîri s-a pus în
sarcina Ministerului Tineretului şi Sportului.
Capitolul I a Regulamentului prevede principalele obiective
ce sunt atinse prin implicarea voluntarilor şi defineşte noţiunile de bază
pentru aplicarea eficientă a proiectului hotărîrii de Guvern în cauză.
Capitolul II reglementează în general Standardele minime de
calitate pentru activitatea de voluntariat. În primul rînd, în cadrul acestui
capitol sunt prevăzute responsabilităţile şi principiile de bază ale instituţiei
gazdă care realizează activităţi şi dispune de un program de voluntariat. De
asemenea, sunt descrise cerinţele faţă de voluntar cît şi responsabilităţile
pe care le are voluntarul în raport cu instituţia gazdă, şi evident
reglementează relaţionarea dintre ambele părți.
Capitolul III se referă la modul de înregistrare şi păstrare
a datelor în activitatea de voluntariat.
Capitolul IV prevede instrumentele de lucru opţionale
folosite în activitatea de voluntariat. Principalele instrumente de lucru cu
voluntarii, pentru care voluntarii pot opta sunt: contractul de voluntariat,
certificatul nominal de voluntariat, carnetul de voluntar şi scrisoarea de
recomandare. Aceste instrumente de lucru se emit şi se înscriu doar de instituţiile
gazdă care au statut de utilitate publică şi care sunt certificate că îndeplinesc
standardele minime de calitate de către o comisie care urmează a fi creată pe lîngă
Ministerul Tineretului şi Sportului. Березовским детям нужен детский сад!
С места событий О. Зелински В
субботу, 3 марта 2012-го года родители детей дошкольного возраста,
проживающие в селе Березки примарии Анений Ной, собрались в сельском
медпункте на общее собрание, требуя у местной власти открыть в
населенном пункте детский сад. На собрание пригласили примара города,
потребовав объяснений о положении дел вокруг здания детского учреждения и
мерах, предпринятыми местными властями для решения данной проблемы. В
рамках собрания участвовало около 25 родителей, которые подписали общую
петицию, адресованную Министру образования РМ, г-ну Шляхтицки М.,
примару города Анений Ной, г-ну Кейбаш М., городскому совету Анений Ной,
а также начальнику Главного управления образования, молодежи и спорта
Анений Ной, г-ну Ватаман Г. Приводим ниже текст данной петиции: Мы,
нижеподписавшиеся, родители детей дошкольного возраста, проживающие в
селе Березки примарии Анений Ной, собравшиеся 3 марта 2012-го года на
общее собрание, требуем открыть в населенном пункте детский сад. По
причине отсутствия в населенном пункте детского сада наши дети
вынуждены посещать дошкольные учреждения в городе Анений Ной, тем самым,
перезагружая группы (в которых вынуждены заниматься по 30-35 детей),
что является грубым нарушением статьи 13 (4), Закона об образовании №
547 от 21.07.1995, которая гласит: а) в системе дошкольного образования: - группа детей в возрасте до 3 лет состоит из 10-15 детей; - группа детей в возрасте 3-6 (7) лет состоит из 15-20 детей; и статьи 17 (7) того же закона, которая гласит: Органы
местного публичного управления обязаны сохранять существующую сеть
дошкольных учреждений и при необходимости создавать новые в соответствии
с социальными потребностями населения, обеспечивая этим учреждениям
финансовую и материально-техническую поддержку. По
причине того, что в Березках городская власть не сохранила детский сад,
мы вынуждены каждый день возить в Анений Ной и привозить обратно наших
детей на маршрутках или на такси, что является для большинства из нас
непосильным финансовым бременем. Уважаемые господа! Всем
- городским властям в том числе - прекрасно известно положение дел,
сложившееся вокруг здания детского сада, расположенного в нашем селе,
где, по неизвестным нам причинам, городские власти разрешили частной
фирме проводить экономическую деятельность, что в данном случае является
грубейшим нарушением санитарно-гигиенических норм. Почему в нашем селе
сложилась подобная ситуация и какие меры предприняла городская власть
для предоставления нашим детям возможности посещать детский сад в селе? В
условиях ограниченных возможностей городского и государственного
бюджетов были ли предприняты городскими властями попытки участвовать в
грантовых программах, способные решить нашу наболевшую проблему? Мы,
жители Березков, требуем незамедлительно предпринять ВСЕ законные меры
для обеспечения наших детей адекватными условиями дошкольного обучения и
воспитания в селе. Также,
собравшиеся потребовали от властей решить, на первом этапе, по крайней
мере, проблему бесплатного обеспечения детей дошкольного возраста
транспортом о города. Примар обещал рассмотреть требования сельчан и решить их, в той мере, в какой это будет возможно. От автора:
радует тот факт что за последнее время в нашем городе образуется
гражданское общество, которое начинает осознавать, что местная власть
ДОЛЖНА нести ответственность перед народом, что от местной власти
НЕОБХОДИМО требовать решения проблем общины, что местная власть не
должна ждать лишь предвыборной кампании, для того, чтобы вспомнить о
горожанах и их проблемах. Вслед за Соколенами, где недавно проводилось
подобное собрание, в рамках которой поднимались проблемы села и на
котором пригласили представителей властей, и жители Березков проявили
гражданскую инициативу.
Mărţişor-2012
O. Zelinski
Manifestaţiile
culturale prilejuite de festivalul Mărţişor, ediţia 2012, au început la Anenii Noi, la 1
martie, cu concertul de zile mari cu genericul „Mărţişorul – simbol al
primăverii”.
Spectacolul a
fost prezentat de domnul Eugen Margine, care, cu vocea sa inconfundabilă, a
conferit show-ului un farmec şi o prestanţă deosebite.
În cadrul
concertului publicul a fost delectat de evoluţiile muzicale deosebite ale
interpreţilor consacraţi din raion: Valeriu Neguţă, Aurel Malai, Gene, Anton
Roşu (din Briceni), Ion Beschier – cu toţii membri ai studioului muzical
„Perlele Moldovei” condus de şeful secţiei raionale cultură domnul Vasile
Moroşanu. Ne-a încîntat auzul prin melodii deosebite şi doamna Galina Foros,
fanfara şi ansamblul de fluieriste din Hîrbovăţ, ghidaţi de domnul Tudor
Cebotarean.
În cadrul
concertului au avut prilejul să se afirme şi tinerii discipoli ai şcolii de
arte din oraş – Mădălina Bodişteanu (vioară), fraţii Marcel şi Mihail Mocanu
(acordeon).
Pe tot parcursul
show-ului de excepţie publicul s-a delectat cu evoluţia cunoscutului ansamblu
de dansuri „Strămoşeasca” (condus de maestru în artă Andrei Baciu). Dansatorii,
care păreau că zboară deasupra scenei, au prezentat dansuri moldoveneşti,
găgăuze şi ţigăneşti.
Apropo, interpretul Gene participă în cadrul proiectului „Fabrica de staruri”. Vă
îndemn să-l susţinem atît sufleteşte, cît şi prin voturi.
În Mereni se
munceşte
Preluat „Drapelul
muncii”
Noua componenţă a
administraţiei săteşti din Mereni desfăşoară o fructuoasă activitate. Printre
realizările primăriei se numără sădirea de cu toamnă a puieţilor tineri în
locul pădurii bolnave, pe o suprafaţă de 4 ha la intrarea în sat, precum şi în
parcul din centrul satului. Lista lucrărilor a fost completată de reparaţia
unei porţiuni de drum (din fonduri alocate de guvern).
În acest an
primăria intenţionează să implementeze cîteva proiecte în domeniul economiei
energiei termice şi asigurarea satului cu servicii de canalizare. Conform
Aureliei Roşca, viceprimar, se preconizează construcţia unui teren de joacă
pentru copii şi reconstrucţia grădiniţei de copii. Aceasta va permite
deschiderea a trei grupe în plus şi includerea tuturor copiilor în educaţia
preşcolară.
„Erudiţii 2012”
Sîmbătă, 25 februarie,
în incinta liceului „M. Eminescu” din oraş, a avut loc etapa raională a concursului intelectual „Erudiţii”. Drept
moderator tradiţional al competiţiei îl menţionăm pe dl Petru Lungu, consilier
raional. Competiţia, în cadrul căreia au participat 16 echipe ale instituţiilor
de învăţămînt din raion şi 1 echipă a veteranilor jocului, a devenit posibilă
graţie DGÎTS (şef – dl Gheorghe Vataman). Concursul i-a reunit pe elevii dornici
de afirmare intelectuală.
Cele 3 runde tradiţionale
(a cîte 12 întrebări) s-au desfăşurat într-o atmosferă creativă. La acest lucru
au contribuit şi elevii, mulţi dintre ei fiind familiarizaţi cu regulile de
joc, participînd nu pentru prima oară la
concurs.
Cîştigători ai
concursului intelectual a fost desemnată echipa „Olimp” (l/t Puhăceni), locul
II a revenit echipei „Milky Way” (gimnaziul Delacău), iar locul III l-au
împărţit echipele „Google” (l/t din Varniţa) şi ”Smile” (l/t ”A. Straistă”,
Anenii Noi). Cîştigătorii s-au învrednicit de diplome şi premii băneşti din
partea organizatorului – DGÎTS. Diplome pentru 4 dintre echipele participante
au fost oferite de către secţia raională tineret şi sport.
Asociaţia de
cultură ”ASTRA-Anenii Noi” a oferit, tradiţional, excursii în România pentru reprezentanţii
a trei dintre echipele participante la concurs (18 elevi, în total) – „Olimp”, „Smile”
şi „Avante” (l/t Gura Bîcului), cele trei echipe remarcîndu-se în cadrul
concursului printr-o prestanţă intelectuală deosebită.
Agenţii economici,
mai puţini ca de obicei, au menţionat cîteva dintre echipele participante cu
premii băneşti. Ne referim la SRL
„Edsimpex” (director Eduard Simonov) din Anenii Noi şi un agent economic din
Puhăceni, care au menţionat echipele „Delta” (l/t „M. Eminescu” Anenii Noi) şi,
respectiv, „Olimp”.
Consultaţii
adulţi ai celor 4 echipe care s-au clasat pe podium au fost menţionaţi cu
diplome de onoare. Nu au fost uitate nici celelalte echipe, care au primit şi
ele diplome, iar 4 echipe participante care s-au făcut remarcate au beneficiat
şi de mici menţiuni băneşti.
An de an nivelul concursului
creşte, echipele sunt tot mai pregătite, disciplina şi vestimentaţia sunt şi
ele la nivelul cuvenit.
Le urăm
participanţilor şi echipelor manageriale din instituţiile de învăţămînt participante
succese şi perseverenţă pe calea perfecţionării intelectuale.
Cor. nostru
„Dragostea-
glas de taină”
Olga Plămădeală,
metodist biblioteca raională
De dragobete, (ziua dragostei şi
bunăvoinţei pentru toţi românii) la 24 februarie 2012, în incinta Casei
Raionale de Cultură, s-a desfăşurat un spectacol de divertisment cu genericul:
„Dragostea- glas de taină”. Graţie Secţiei Cultură Consiliul Raional Anenii Noi
şi Casei Raionale de Cultură, tinerii din raion au avut parte de o adevărată
sărbătoare a dragostei.
În program au participat tineri talentaţi,
elevi de la liceele „M.Eminescu” şi „A.Straistă”: Iuliana Butenco, Doina Ceban,
Sergiu Coadă, Silvia Pîslaru, Eduard Malareu, Mihaela Mungiu, Mihaela Şipitca.
La fel cu un buchet de melodii de dragoste au participat şi artişti amatori din
raion, laureaţi ai multor Festivale Naţionale şi Internaţionale, voci ce ating
cea mai sensibilă strună a sufletului: Gene (Ghenadie Moroşanu), Ecaterina
Fedorenco, Ioana Samoilă, Valeriu Neguţă. Atmosfera de sărbătoare a fost
întregită prin dans de Formaţia de dans „Orient”, conducător artistic - Natalia
Caciurovschi. Moderatorii acestui spectacol, la fel elevi de la liceu - Ana
Indoitu şi Ion Burlacu, au înfrumuseţat acest eveniment prin versuri de
dragoste, care au atins sufletul celor cu inima plină de iubire.
Acest spectacol, care deja a devenit o
tradiţie, ne adună an de an într-o lume frumoasă a dragostei şi bunăvoinţei ce
ne îndeamnă să păstrăm în suflet acest sentiment divin. Vorba poetului: „căci
unde dragoste nu e , nimic nu e....”, căci „doar iubirea îţi dă speranţă să
trăeişti şi doar iubind şi din iubire poţi altora să dăruieşti”.
|